Rodiče a Hejného matematika: jak je zasvětit? ZŠ Církvice je pozvala na ukázkovou hodinu

Tématem letní školy Eduzměny byly v roce 2023 vztahy ve škole. Mimo jiné nedávno inspirovala ZŠ Církvice  k celoškolní kavárně pro rodiče a příbuzné k Hejného metodě. „Na letní škole jsme přemýšleli o náplni úvodní schůzky s rodiči a odnesli jsme si nápad na dotazníky pro rodiče o spolupráci se školou. Z dotazníků a společné diskuze ve škole potom vyplynulo, že o matematické kavárny mají zájem i rodiče ze tříd, kde ještě kavárna nikdy neproběhla. A tak vznikl nápad na společnou kavárnu, která přispěla k propojení všech zúčastněných napříč ročníky (rodiče, učitelé, žáci),“ vysvětluje zástupkyně ředitelky školy Šárka Viktorová.

20. února se na ZŠ Církvice sešlo kolem dvaceti rodičů, kteří si společně s dětmi vyzkoušeli řešení několika matematických prostředí s gradací od 1. do 5. ročníku. Děti si odnesly zážitek, porozumění a radost ze sdílení toho, čemu rozumí. Zároveň se vysvětlováním matematických prostředí ještě více naučily. Rodiče viděli, jak fungují matematická prostředí, a na vlastní kůži si zažili, jak děti v hodinách pracují a možná pocítili radost z matematiky a objevování. Zamýšleli se spolu s učiteli také nad tím, kam jednotlivá prostředí směřují a jaké zkušenosti s matematikou máme my a jak nás způsob výuky matematiky posouval nebo brzdil. A jaké byly na kavárničku ohlasy?

„Byli jsme zadumaní a kouřilo se nám z hlavy.“

„Tohle je pro děti úchvatná a laskavá forma učení matematiky.“

„Mamka si přála chodit dozadu. Byla pro nás těžká ta otočka.“

„Tohle by se mohlo konat častěji, byla to zábava.“  Sdíleli dle školy rodiče. 

„Postupně se nám daří do dění ve škole rodiče více zapojovat,“ chválí si ředitelka školy Ludmila Hrušková. „Věříme, že akce tohoto typu přispívají k rozptýlení obav z Hejného matematiky.“ Maminka žáka 4. ročníku a zástupkyně za rodiče ve školské radě ZŠ Církvice Jaroslava Stará k setkání sestavila následující text:  

„Já tý jejich nový matice nerozumím!“

„Vím já, jak silná je husa?“

„Hlavně, ať mají z matiky nějaký NORMÁLNÍ úkol!“

„Pavučiny, autobus, výstaviště (nebo bludiště?)… Jeden by se v tom ztratil.“

„Jak se s ní(m) mám učit, když to vůbec nechápu?“

Je vám to povědomé? Poznáváte se? Nebojte, nejste na to sami. Jsme v tom společně.

Často kolem sebe slýchám, že ta nová Hejného matematika je nesrozumitelná, matoucí, rodiče ji nechápou, nerozumí tomu, tudíž nemohou dětem pomoci s učením. Povšimněte si slova nová. Je zvláštní, jak vnímáme čas. Přelom tisíciletí mi do nedávna přišel, jako by to bylo včera. A ejhle! Ono je to už víc než dvacet let! Podobné je to s metodou pana profesora Hejného. Ta se na školách vyučuje dokonce už čtyřicet let! A k výuce ji používá skoro pětina škol. Ani na naší škole už tato metoda není žádný nováček. Jen pro nás je to pořád nové. 

Pro úplně první seznámení se s Hejného metodou slouží nám, rodičům, červená brožurka. Znáte ji? První školní den. Ranní zmatky máme za sebou. Každý našel své boty, prvňáček má i tašku a úplně poprvé usedá do lavice. Právě v tuto chvíli ji vidíme poprvé. Červený přebal, otevírání na šířku. Trochu jako notový sešit. Tak přesně v ní najdete všechny základní informace, které o Hejného metodě potřebujete znát, včetně informací, kde najít další podrobnosti. „Nepodložili jsme s ní tu skříňku?“ 

Hejného metoda je založena na použití dvanácti základních principů. Já to vezmu rovnou od konce. Pro nás je teď totiž nejdůležitější princip poslední – podpora spolupráce. A není lepší parťák než vaše dítě. Vaše první kroky by tedy měly vést k němu. On(a) vám jistě barvitě vylíčí, jak je to s tím autobusem. Svezete plyšáky, kostky i celou rodinu. Budete vystupovat a nastupovat, jezdit sem a tam… A na konečné se zvládnete úplně sami spočítat!

Existují samozřejmě i situace, kdy není možné, aby vaše dítě vědělo, co má dělat. Možná se chystáte na dovolenou, dítě je po delší nemoci nebo venku za oknem zase běhala ta veverka! Jestli ještě nemáte Hejného metodu zažitou, rozhodně doporučuji obrátit se na pedagogický personál ve škole, spolužáky nebo jiné rodiče. Když je absence plánovaná, můžete se například domluvit, že se před odjezdem přijdete podívat do hodiny. Budete mít dost jasnou představu, jak výuka probíhá, a dohánění učiva bude rozhodně snazší. 

Kdo si všechno raději sám ohmatá, pro toho je tu h-mat.cz. Tady najdete snad úplně vše. Informace jsou přehledné a dobře zpracované, včetně sekce ke stažení. Tu jsem hodně využívala pro tisk pomůcek, tabulek, pyramid… Další rady a podrobnější informace najdete na jejich blogu. Kdo má radši videa, najde je na Youtube. A mají samozřejmě i FB stránku a skupinu pro vyučující.

V sekci pro rodiče  je možné si vyzkoušet i úvodní kurz. Zadáte jméno, e-mail, město, proč se o metodu zajímáte, zaškrtnete, že nejste robot. A můžete si konečně pustit kurz. Pokud to tedy nezkoušíte z telefonu. Tak ještě jednou z počítače. Vypadá to nadějně. A? Ne! Ještě zkusím firefox. No vida, jsem tam! Co nám tedy kurz nabízí? Na začátku si můžeme pustit video, kde je kousek ukázkové hodiny, včetně vysvětlení všech dvanácti základních principů. Poznáme blíže některá prostředí. A dostaneme i deset rad, speciálně pro rodiče. Z mého pohledu je to přehledně zpracované a na první seznámení se s Hejného metodou dostatečné. A toho času to také tolik nezabere.

Když si budete chtít o Hejného metodě popovídat osobně, případně se dozvědět něco víc, je možné uspořádat kavárnu, přednášku, ukázkovou hodinu. Nebo byste rádi nějaký kurz pro rodiče? Napadají vás další témata, s kterými si jako rodiče často nevíme rady? Určitě přijdeme na způsob, jak si vzájemně pomoci.

Tak co, už víte, jak silná je husa?

PS: A ta červená brožurka? Ke kurzu ji dostanete automaticky do e-mailu. Případně ji můžete najít TADY Tím už skříňku nepodložíš!“

 

Lucie Römer

Lucie Römer

autorka textu