Na lince Kutná Hora–Utrecht

Třicet osm zástupců Kutnohorska a Eduzměny v pondělí vyrazilo na poznávací cestu do Holandska. Během pěti dní navštíví deset škol. 

Holandské školství je podobně jako české hodně decentralizované. Přestože mají nizozemské školy vysokou míru autonomie, jejich ředitele podporují tzv. school boards – holandské verze středního článku. Díky tomu nejsou tak přetíženi provozními nebo administrativními povinnostmi. 

Nizozemí zároveň patří ke špičce v oblasti well-beingu dětí. Jak ho rozvinula tamní reforma školství? A co všechno v Holandsku uvidíme? Dočtete se na našem webu v příštích dnech. 

Dnes za sebou máme celodenní cestu po evropských dálnicích, seznamovací kolečko a „podpisové bingo“, jejichž smyslem bylo lépe provázat účastníky zájezdu. Mezi nimi jsou ředitelé a učitelé škol z Kutnohorska i dalších pilotních regionů Eduzměny, zastupitelé, zástupci dárců a regionálních obsahových partnerů Eduzměny, Týmů duševního zdraví a dalších partnerů z Kutnohorska. 

Cílem cesty je načerpat inspiraci v zemi, která má dobré výsledky zejména ve well-beingu žáků a je zajímavá i způsobem organizace škol. „Důležité je i to, že má podobnou velikost jako Česká republika a ve vztahu ke školám hrají silnou roli samosprávy. Druhým cílem je prohloubit propojení lidí z regionu,“ komentuje výjezd Ondřej Matějka, ředitel vznikajícího Centra podpory vzdělávání, které cestu pořádá. 

„Těším se na návštěvu škol, na jejich prostředí, rozhovory s řediteli,“ říká Lucie Francová, vedoucí oddělení školství a kultury Kutná Hora. „Zajímají mě i podrobnosti o holandské verzi středního článku, co všechno pro školy zajišťuje a v praxi nabízí ředitelům více prostoru pro pedagogický leadership,“ dodává Francová.

„V naší škole je well-being žáků velké téma, zajímá mě proto, jak ho podporují,“ vysvětluje Jaroslava Šibravová, učitelka ZŠ Žižkov. „Jsem zvědavá, jaké bude i prostředí těch škol. Jakou roli má vlastně učitel. Jak pečují o děti se specifickými potřebami,“ dodává. Její kolegyně z 1. stupně Štěpánka Menová se prý chce zaměřit na to, jak holandské školy pěstují čtenářskou gramotnost. „Jak pracují s texty. A také mě zajímá, jak řeší mobily ve škole. V poslední době zkoušíme víc také tandemovou výuku, tak mě zajímá, jak ji řeší oni,“ sdílí. 

Ivica Másilková z MAS Horní Pomoraví už dříve absolvovala exkurze do škol v Estonsku a Finsku. „Těším se, že nyní nasaji i školský systém v Holandsku. Zajímavé je pro mě i samotné setkání se s účastníky cesty v tomto složení,“ říká.

Cesta je možná díky podpoře našich dárců, z nichž dva – NN pojišťovna a Randstad – mají vazbu na Nizozemí. Děkujeme.

Holandské školy navštívil před třemi roky i ředitel Nadačního fondu Eduzměna Zdeněk Slejška. V rámci výjezdu Partnerství 2030+. Jeho postřehy najdete zde. 

Lucie Römer

Lucie Römer

autorka textu