Když čtou děti dětem, je to větší zábava

Církvická mateřinka a základka od sebe stojí pár desítek metrů. Na společné akce ale dojde zřídkakdy. Změnit to se teď pokoušejí díky minigrantu Eduzměny, v rámci něhož se sešly oba pedagogické sbory a mj. spolu instituce oslavily Den země. V červnu seznam sdílených aktivit obohatilo i dopoledne, během kterého páťáci četli předškolákům a připravili pro ně různé úkoly.  

Zahrada církvické školky se 8. 6. proměnila v čtenářský koutek pod širým nebem. Mezi smrky tu vzniklo pět stanovišť, na nichž si páťáci v maskách čápa, rybáře či třeba lišky připravili program pro předškoláky. „Chtěli jsme naše děti motivovat, aby viděly, co všechno se ve škole brzy naučí: číst a být samostatní,“ shrnuje Ladislava Dymáková, ředitelka zdejší MŠ. Drtivá většina dětí v Církvicích přechází z mateřinky i na zdejší „základku“. Usnadnit přechod na ZŠ by měl i fakt, že se děti na společném dopoledni seznámili s několika pedagogy, které brzy budou potkávat ve škole. 

Pedagogický tým se nejprve dohodl, že námětem dopoledne bude čtení Ezopových bajek. „Líbilo se nám, že jsou krátké a že si z nich lze vzít nějaké ponaučení,“ vysvětluje volbu čtiva učitelka MŠ Michaela Palečková. Starší děti potom za pomocí předloh z cvičebnic pro předškoláky vytvořily vlastní úkoly, které se vázaly na bajku, kterou dostaly zadanou. Za pomocí autíček Trihorse, které si školy v rámci projektu pořídily na procvičování motoriky a uvolnění ruky, se týmy na jednotlivých stanovištích posouvaly od úkolu k úkolu, například počítání banánů, dokreslení druhé poloviny obrázku a podobně. Pevný řád se nesl napříč celým programem, starší děti vytvořily také sérii kontrolních náramků, archy na sběr razítek a provázky s korálky. Za přípravu i za samotné čtení během dopoledne pak byly oznámkovány.

Byť byla na dětech v druhé půli akce znát už značná únava, shodly se, že si dopoledne jako celek užily. „Když nám čtou děti, je to zajímavější, než když nám čte paní učitelka,“ pochvaluje si předškolačka Štěpánka. „Bavilo mě vymýšlet ty úkoly, zkoušet si svoji fantazii,“ dodává páťačka Alexandra. 

Spokojenost panovala i mezi učiteli. „Děti si procvičily projektovou práci, musely si rozmyslet, pro koho je akce určena, kolik zabere příprava času a podobně,“ komentuje projekt učitelka zdejší ZŠ Veronika Kneysová s tím, že si žáci na interpretaci bajek zároveň zdokonalili čtenářskou gramotnost. „Teprve v momentě, kdy jsem schopen danou věc někomu vysvětlit, tomu opravdu rozumím.“ 

A kdyby byla akce příště jenom na dětech? Nejraději by prý aktivity samy víc vymyslely ony a čtení by s chutí doplnily pohybem. Církvická útulná, prostorná a pestrá zahrada k tomu přímo vybízí.